هیچ امتیاز پاداش برای این محصول وجود ندارد.
فاصله کانونی: | 10 - 18 میلیمتر |
ماونت لنز: | Canon EF-S |
بیشینه دیافراگم: | F4.5 - F5.6 |
کمینه دیافراگم: | F22.0 - F29.0 |
وزن: | 240 گرم |
لنز کانن 10-18 (Canon) EF-S f/4.5-5.6 IS STM
فاصله کانونی: | 10 - 18 میلیمتر |
ماونت لنز: | Canon EF-S |
بیشینه دیافراگم: | F4.5 - F5.6 |
کمینه دیافراگم: | F22.0 - F29.0 |
وزن: | 240 گرم |
دریافت کننده :
* فیلدهای مورد نیاز
یا لغو
لنزهای زوم معمولی و ارزان قیمت تله فوتو EF-S مدت هاست که جز سری لنزهای کانن بوده اند اما جای خالی یک لنز زوم فوق واید ارزان قیمت عالی EF-S در کیت APS-C/1.6x format DSLR احساس می شد. کانن 10 سال پیش با معرفی لنز Canon EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM توانست فواصل کانونی فوق واید APS-C را پوشش دهد، اما دارای قیمت نسبتا بالایی است؛ در حالی که لنز کانن EF-S 10-18mm کوچکتر، سبک تر و ارزان قیمت تر است. به علاوه، لنز کانن 10-18 میلی متر EF-S f/4.5-5.6 IS STM تنها لنز این رده مجهز به لرزش گیر تصویر است.
این یک لنز EF-S و تنها با دوربین های Canon EOS DSLR با فرمت سنسور ASP-C/1.6x FOVCF سازگار است. بیشتر لنزهای زوم معمولی ارزان قیمت بر روی این نوع دوربین های DSLR دارای فاصله کانونی 18mm هستند. این فاصله کانونی زاویه دیدی برابر با 28.8mm بر روی دوربین DSLR فول فریم یا 35mm را برای شما فراهم میکند و این فاصله کانونی تنها فاصله کانونی واید است. البته گاهی به یک فاصله کانونی وایدتر نیاز میشود و این موقعی است که از لنزهایی مانند 10-18 استفاده میشود.
اگر تا به حال از لنزی استفاد نکرده اید که وایدتر از 17 یا 18mm باشد فاصله کانونی این لنز (و دیگر لنزهای با این فاصله کانونی) قطعا مورد توجهتان خواهد بود. طول زوم این لنز به اندازه Canon's EF-S 10-22mm نیست اما با استفاده از لنزهای زوم معمولی با فاصله کانونی 18 محدودیتی برای شما ایجاد نخواهد شد.
در ادامه سه نمونه از فاصله کانونی لنز کانن 10-18 در دسترس شما قرار گرفته است.
لنزهای فوق واید معمولا برای عکاسی مناظر طبیعی، معماری و فشاهای داخلی و دیگر موقعیت های ملزوم به زاویه دید باز مورد استفاده قرار میگیرند. به طور کلی هرچه زاویه دید باز باشد راحت تر میتوان همه المان ها را در کادر با فوکوس شارپ قرار داد. اگر قصد تار کردن پس زمینه را دارید این لنز مناسبی نخواهد بود. برعکس، اگر به دنبال یک تصویر با پیش زمینه و پس زمینه شارپ هستید این لنز فوق واید مناسب شما است.
یکی از کاربردهای لنز فوق واید ایجاد پرسپکتیو دراماتیک است. با نزدیک شدن به سوژه مثلا یک گل، آن سوژه بسیار بزرگتر از سوژه ها در پس زمینه با فاصله دور مثلا کوه ها هستند. این تکنیک اصلا مناسب پرتره نیست زیرا بینی را بسیار بزرگ نشان میدهد که اصلا خوشایند نیست. از لنز کانن 10-18 میلی متر EF-S f/4.5-5.6 IS STM در عکاسی از محیط، فول بادی و پرتره های گروهی استفاده کنید. هنگام استفاده در محیط های بسته استفاده از لنز زوم فوق واید مناسب نیست.
اگرعمل استپ در نور کم برای لنز فوق واید لازم است، لنز EF-S 10-18 احتمالا انتخاب خوبی نیست زیرا این لنز دارای باریک ترین بیشینه دیافراگم موجود در لنزهای فوق واید است. بیشینه دیافراگم لنز کانن 10-18 میلی مترIS STM برابر با 2/3 تا 1 استپ باریکتر از بیشینه دیافراگم EF-S 10-22 با فاصله کانونی مشابه است و این لنز سریع ترین لنز موجود در این رده نیست. بسیاری از عکاسان نیازی به بازترین حالت دیافراگم در لنزهای فوق واید ندارند از این رو این ویژگی مشکلی برای آنها ایجاد نمیکند.
نمودار زیر نشان دهنده بیشینه دیافراگم موجود در فواصل کانونی است.
بیشینه دیافراگم f/4.5 همانطور که از نامش مشخص است تنها در فاصله 10mm و بیشینه دیافراگم f/5.0 تنها در فاصله 11mm در دسترس است. دیافراگم های باز همیشه برای عکاسی با فاصله کانونی فوق واید نیاز نیست. لنز کانن 10-18 میلی متر EF-S f/4.5-5.6 IS STM بسیار مناسب عکاسی با دیافراگم f/8 است.
دیافراگم های باریک یعنی برای روشنایی مورد نیاز تصویر سرعت های شاتر بیشتر مورد نیاز است از این رو در یک لنز با دیافراگم باریک وجود لرزش گیر تصویر بسیار مهم است.
لنز کانن 10-18 میلی متر EF-S f/4.5-5.6 IS STM اولین لنز فوق واید Canon-mount APS-C با ویژگی های بییار مناسبی است. در 4 استپ این لنز بسیار مفید واقع میشود و این به این معناست که از آن میتوان در سطوح نور 1/16 ، یعنی روشنایی بدون استفاده از لرزش گیر، در حالی که دوربین در دستتان است استفاده کنید. آیا لرزش گیر تصویر در یک لنز فوق واید کارایی دارد؟ قطعا دارد: حرکات سوژه مانند حرکت برگ ها و نیز بچه ها را متوقف نمیکند اما حرکت دوربین نتیجه متفاوتی را در بر دارد.
در شرایط ایده آل مانند فضاهای بسته و ایستادن بر روی یک سطح بدون حرکت و عکاسی بدون استفاده از دست در فاصله 10mm یک تصویر با درصد شارپ عالی برابر 0.4 تا 0.5 ثانیه برای حدود 3 استپ به دست آمد. در 0.8 ثانیه یک تصویر با شارپنس کافی ایجاد شد که ارزش گرفتن شات با نوردهی طولانی در شرایط مناسب مانند وزش باد، راه رفتن و دیگر تاثیرات کاهش تایم نوردهی را داشت.
تنها چیز غیر طبیعی این بود که در فاصله کانونی طولانی در تایم نوردهی حداقل به اندازه وقتی که میتوان در وایدترین فاصله کانونی لنز را در دست گرفت، امکان در دست گرفتن لنز وجود داشت. در 18mm یک تصویر شارپ عالی در کمتر از 0.8 ثانیه (فقط زیر 4 استپ) به همراه تعدادی تصویر با نوردهی به میزان 1 ثانیه گرفته شدند. ریت در نوردهی طولانی سریع کاهش یافت اما 0.8 ثانیه بیش از 4 استپ بود.
در زیر کراپ های 100 درصد کوچک از اولین 15 شات در فاصله 18mm با 0.8 ثانیه نوردهی با تست لرزش گیر تصویر نشان داده شده است. شات های خام در DPP با استفاده از حالت Standard Picture Style با تنظیمات 3 شارپنس قابل پردازش بودند. همه تصاویر شارپ نبودند اما اکثر آنها شارپنس خوبی داشتند. همه جزییات نوردهی 0.8 ثانیه بدون استفاده از لرزش گیر کاملا دارای تاری نامحسوسی بودند.
همانطور که از یک سیستم لرزش گیر تصویر در یک لنز STM انتظار میرود باید هم برای فیلم برداری و هم عکاسی مورد استفاده قرار گیرد، این لرزش گیر بسیار بی صدا و تصویر در منظره یاب و یا سنسور بسیار قابل کنترل است وهیچ پرش و یا مشکل غیر قابل پیش بینی به وجود نمی آید.
هنگامی که دوربین تعمدا حرکت داده میشود به طور خودکار قابل تشخیص است و عکاس دیگر نگران فعال شدن لرزش گیر در یک محور نیست. منظره یاب و یا نمایشگر سوژه ها را راحت تر فریم میکنند و برای شما تجربه یک عکاسی خوب را به جا میگذارد.
کانن توصیه میکند هنگام استفاده از سه پایه لرزش گیر را غیر فعال کرده اما هنگام استفاده از مونوپاد برای حذف لرزش تصویر خیر. امید میرود این لرزش گیر تصویر در هر لنزی استفاده شود.
کیفیت تصویری که با استفاده از یک ارزان قیمت حاصل میشود کمی جای سوال دارد. هنگامی که لنز کانن 10-18 میلی متر EF-S f/4.5-5.6 IS STM معرفی شد تنها نمودار MTF برای برآورده کردن نیازهای اولیه و پایه در دسترس بود. در ادامه مقایسه های بین Canon EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM Lens و Canon EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM Lens برای شما آماده شده است.
بر اساس نمودار MTF، لنز کانن 10-18 میلی متر EF-S f/4.5-5.6 IS STM ظاهرا پیشرفت متوسطی نسبت به لنز دو برابر گران تر 10-22 دارد. با نگاهی به لنز Canon EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM ظاهرا دارای عملکرد عالی است.
کلام آخر این است که 10-18 دارای تصاویر شارپ در طول فریم حتی با استفاده از یک دیافراگم بسیار باز است. دیافراگم باز در گوشه تصاویر عملکردی شبیه به مرکز فریم دارد اما کیفیت تصویر کاملا شبیه به گستره فاصله کانونی کامل است.
با انتخاب دیافراگم باریکتر برای لنز به خصوص لنز ارزان قیمت طبیعتا نتایج در شارپنس تصاویر قابل مشاهده است. با این حال استفاده از یک لنز با دیافراگم باریکتر بر روی دوربین DSLR با رزولوشن بالا مانند EOS 60D نشان داد که باریک کردن دیافراگم سریعا منجر به تاثیر بر روی شارپنس تصاویر میشود که در دیافراگم f/6.9 به وضوح قابل مشاهده است. در دیافراگم f/5.6 با فاصله 10mm یک پیشرفت نسبتا خوبی مشاهده شد اما تفاوتی که کاهش دیافراگم دیده میشود تنها در بیشترین حالت ممکن محسوس است. تغییرات پدیده وینیتینگ بیشترین تاثیر کاهش دیافراگم به حساب می ایند.
در فاصله 10mm و دیافراگم f/4.5، این لنز یک وینیتینگ محیطی حدود 4 استپ را نشان داد. حدود 3 استپ از وینیتینگ در فاصله 12mm با دیافراگم f/5.0، حدود 2.5 استپ در فاصله 14-16 در دیافراگم f/5.6 و حدود 2 استپ در 18 با دیافراگم f/5.6 مشاهده شد.
کاهش دیافراگم تا f/8 باعث کاهش وینیتینگ تا حدود 1.5 استپ در فاصله 10mm و تقریبا 1 استپ در بیش از گستره فاصله کانونی میشود. یک استپ وینیتینگ معمولا به عنوان شاخص استفاده میشود. با پیش زمین های رنگی مانند آسمان صاف میتوان در گوشه فریم حتی با استفاده از دیافراگم باریک کمی گرادیانت یا همان شیب در زاویه مشاهده میشود.
در مرکز و اطراف تصویر در فاصله کانونی کامل کمی اعوجاج رنگی به چشم میخورد و باعث افت کیفیت تصویر میشود. در اینجا یک نمونه در فاصله 10mm با استفاده از قسمت راست فریم حدود 1/3 از بالا به سمت پایین گرفته شده است:
تنها رنگ های سفید و خاکستری در این کراپ هستند. خوشبختانه خطای رنگی یکی از آسان ترین خطاهای لنز برای اصلاح کردن در مرحله پردازش پس از گرفتن عکس است.
طبق معمول لنز کانن 10-18 میلی متر EF-S f/4.5-5.6 IS STM در دیافراگم باریک مستعد فلر است. در دیافراگم f/16 فلر بیشتر میشود. به دلایل مختلف اکثر عکاسان به طور مداوم از لنز کانن 10-18 میلی متر EF-S f/4.5-5.6 IS STM در دیافراگم باریک تر از f/11 استفاده نمیکنند و در f/11 در فاصله 10 فلر شدید وجود دارد اما در مابقی فواصل میزان فلر متوسط است.
در دیافراگم های باریک فلر ازبین میرود اما در برخی از دیافراگم ها در فاصله 10 و از 10-18 میزانی فلر وجود دارد.
توضیح پدیده فلر پیچیده است. لنز کانن 10-18 میلی متر کمی دارای اعوجاج رنگی در 10mm است. این خطا در فاصله 14 از بین میرود. در فاصله 18 این خطای رنگی به نوع بالشی تبدیل میشود. لنز Canon EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM دارای دیافراگم 7 تیغه مدور اما با ضعف ایجاد تاری پس زمینه است.
النز کانن 10-18 میلی متر EF-S f/4.5-5.6 IS STM دارای سیستم فوکوس STM است. این نوع لنزها معمولا دارای فوکوس بسیار بی صدا اما نه همیشه سریع هستند. هر دوی این ویژگی ها برای فیلم برداری هنگام استفاده از آخرین دوربین های DSLR کنن مانند EOS 70D, Rebel T5i, Rebel T4i, Rebel SL1 و EOS M با قابلیت فوکوس خودکار پی در پی Movie Servo مناسب هستند. تغییرات فوکوس بلافاصله در چشمی نمایان میشود نویز فوکوس یک از پدیده های نامعقول است.
عمق میدان نسبتا عمیق لنز کانن 10-18 مغایرتی با دقت فوکوس ندارد اما این لنز دارای فوکوس دقیقی است.
فوکوس بی نهایت در یک لنز فوق واید در یک فاصله کوتاه میسر است. تغییر فوکوس از یک سوژه به سوژه دیگر به طور کامل در بسیاری از موقعیت های عکاسی میسر است. حتی هنگام تغییر فاصله فوکوس از بسیار نزدیک به بسیار دور فوکوس خودکار دارای عملکرد بسیار سریعی است. در حالی که این یک سیستم فوکوس روان و بدون مشکل است این روانی در لنزهایی با فاصله کانونی طولانی تر چندان مهم نیست.
در طول استفاده از فوکوس خودکار با نزدیک کردن گوش به لنز صدای کمی به گوش میرسد اما لنز کانن 10-18 میلی متر EF-S f/4.5-5.6 IS STM دارای فوکوس بی صدا است.
دیگر ویژگی خوب برای فیلم برداری این است که سوژه ها با ورود و خروج از فوکوس تغییر سایز نمیدهند. لنز کانن 10-18 میلی متر EF-S f/4.5-5.6 IS STM نیز بسیار شبیه به لنزهای پارفوکال است؛ یعنی با تغییر بزرگنمایی و یا فاصله کانونی فوکوس آن تغییر نمیکند به خصوص اگر فاصله از 18 به 10 تغییر کند.
دیگر قابلیت های این لنز عبارتند از فوکوس داخلی، فیلتر ثابت (بسیار مناسب استفاده از فیلتر مدور پولاریزر) و فوکوس کاملا دستی. در حالت استفاده از فوکوس کاملا دستی باید مراقب باشید که برای اینکه این فوکوس فعال شود باید شاتر تا نیمه فشار داده شود.
سیستم STM دارای یک طراحی فوکوس الکترونیکی است که قدرت خود را حتی در حالت دستی از دوربین میگیرد: دوربین باید روشن باشد و نورسنجی باید فعال باشد.
رینگ کوچک فوکوس دارای چرخش 113 درجه است. حرکت رینگ فوکوس به سمت بیرون بسیار جالب است اما پیدا کردن رینگ فوکوس در جلوی عریض ترین قسمت لوله لنز و پشت هود لنز کار راحتی نیست. تنها نکته مثبت این ویژگی تغییر نکردن ناخواسته فوکوس است. در لنز کانن 10-18 میلی متر EF-S f/4.5-5.6 IS STM خبری از اطلاعات تنظیمات فوکوس نیست زیرا هیچ پنجره ای برای نمایش این اطلاعات وجود ندارد.
این لنز دوربین دارای بهترین کمینه فاصله فوکوس 8.7 اینچی است که باعث میشود بسیار به سوژه نزدیک شوید، حدود 2 اینچ دورتر از فاصله هود لنز. با این حال، بیشینه بزرگنمایی برای این لنز معادل 0.15x است. زاویه دید باز این لنز جزییات را خیلی بزرگ نشان نمیدهد. بیشینه بزرگنمایی 0.15x یک ویژگی خوب برای لنز کانن 10-18 میلی متر EF-S f/4.5-5.6 IS STM است.
لنز Canon EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM با بسط دهنده Canon EF 25mm Extension Tube II سازگار نیست بلکه با بسط دهنده Canon EF 12mm Extension Tube II سازگار است. با کاهش MFD یک بسط دهنده 12mm در این لنز بزرگنمایی بسیار عالی 0.87-0.70x را باعث میشود. این لنز با بسط دهنده های کنن سازگار نیست.
خانواده لنز Canon EF-S STM IS رو به ارتقا هستند و همتاهای آنها بسیار به یکدیگر شبیه هستند. این لنزها دارای کیفیت ساخت خوب هستدف به راحتی میتوان آنها را زوم کرد، کوچک هستند، دارای رینگ فوکوس با قابلیت حرکت به سمت جلو هستند و دارای دو دکمه برای فعال و غیر فعال کردن لرزش گیر و فوکوس هستند.
لوله این لنزها به غیر از لنز 18-135 از پلاستیک باکیفیت و مانت آنها از پلی کربنات ساخته شده است که معمولا باعث کاهش قیمت لنز میشود. اما بر طبق گفته Chuck Westfall (مشاور اطلاعات فنی کنن) هیچ تفاوتی در دوام و استحکام کانت پلی کربنات و فلزی در لنزهای سبکی مانند EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM نیست. با این حال، مانت پال کربنات این لنز باعث کاهش قیمت آن شده است.
لنز کانن 10-18 میلی متر EF-S f/4.5-5.6 IS STM دارای پوشش جذاب و رینگهای پلاستیکی است. این یک لنز کوچک و سبک با قابلیت جمع شدگی 14mm در سمت راست لنز است. این لنز دارای چرخش 51 درجه است. سایز رینگ زوم بسیار خوب و شامل یک قسمت در جلوی چرخ دنده ها نزدیک رینگ نقره ای فوکوس است.
همانطور که قبلا اشاره شد رینگ فوکوس کوچک این لنز در جلو برآمدگی رینگ زوم و پشت هود لنز به سمت داخل میرود و پیدا کردن و استفاده آن کار دشواری است که البته بدون هود استفاده از آن آسان است.
اکثر لنزهای زوم فوق واید APS-C دارای سایز یکسانی هستند اما در وزن متفاوت هستند. سبکترین آنها 10-22 است البته تا قبل از تولید 10-18. لنز Canon EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM سبک و کوچک است. در زیر نموداری از ویژگی های آن آمده است:
در ابتدا با نگاه کردن به لنز کانن 10-18 میلی متر EF-S f/4.5-5.6 IS STM و بررسی آن در نمودار MTF شاید این لنز را یک لنز قوی بدانید. به نظر میرسد که لنز 10-18 کیفیت تصویری برابر با لنز 10-22 داشته باشد که کوچکتر، سبک تر و ارزان قیمت تر است. همچنین سیستم STM AF دارای لرزش گیر تصویر است که مزیت هایی را برای فیلم برداری به همراه دارد.
طبق گفته مشاور کنن، این لنز تقریبا یک استپ کامل سریعتر از لنز EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM و حدود نصف استپ سریعتر از لنزهایی با فاصله کانونی طولانی تر است. البته فاصله هم در نظر گرفته میشود. هر کدام از این فاکتورها علاوه بر فاصله کانونی و ساخت مانت لنز برای کاربر مهم است.
کیفیت تصویر همیشه در صدر قرار دارد و شارپنس در طول فریم مهمترین فاکتور برای انتخاب لنز است. در فاصله 10 در مرکز فریم لنز 10-18 در دیافراگم f/4.5 و f/5.6 شارپ تر است. تاثیر انکسار نور در دیافراگم f/8 در لنز 10-18 قابل مشاهده است. در فاصله 18mm لنز 10-22 در مرکز فریم در دیافراگم f/5.6 بهتر عمل میکند اما در دیافراگم f/8 تفاوت ها بسیار قابل تشخیص است.
گوشه ها همیشه کمترین کیفیت را نشان میدهند. در 10mm لنز 10-22 دارای کیفیت چندان پایینی در گوشه ها نیست اما گوشه ها با کاهش دیافراگم در لنز 10-18 بهتر به نظر میرسند. انز 10-22 دارای شارپنس متوسط در گوشه ها در فاصله 18 است.
لنز 10-22 وینیتینگ محیطی کمتری نسبت به 10-18 با فاصله کانونی و دیافراگم یکسان نشان میدهد اما تفاوت در دیافراگم f/8 با لنز 10-18 حتی هنگام استفاده دردست چندان محسوس نیست.
این دو لنز دارای خطای رنگی مشابهی هستند. لنز 10-18 دارای خطای نسبتا بیشتری است. لنز 10-22 در فاصله 10mm فلر کمتری دارد اما با افزایش فاصله فلر بیشتر میشود. دیافراگم لنز 10-18 دارای 7 تیغه و لنز 10-22 دارای 6 تیغه است.
حتی با استفاده از سیستم Ring USM AF، فوکوس لنز 10-22 کندتر از 10-18 است و فوکوس خودکار 10-22 نسبتا دارای صدا است. لنز 10-18 دارای رینگ فوکوس دستی بهتر است. لنز 10-22 همیشه دارای فوکوس FTM است. انتخاب این دو لنز بسته به هزینه ای دارد که کاربر در نظر گرفته است. لنز 10-18 ارزان فیمت تر از 10-22 است.
این لنز جز سری لنزهای EF-S 10-18 STM IS کنن است و البته عالی ترین و کامل ترین لنز زوم فوق واید APS-C به حساب نمی آید اما طرفداران خود را دارد. آنچه این لنز دارد کیفیت تصویر و دقت فوکوس عالی است که آن را با دیگر لنزهای این رده رقیب کرده است. این لنز دارای باریکترین بیشینه دیافراگم در میان لنزهای این رده و در عین حتل کوچکتذین، سبکترین و ارزان قیمت ترین است.
در واقع این لنز فوق سبک، فوق ارزان، فوق واید و فوق کوچک انتخابی برای تعداد زیادی از کیت های APS-C DSLR است.