معنا | کلمه | شماره |
جک صدا، یک رابط رایج برای اتصال یک جفت هدفون استاندارد به دستگاه میباشد و در بیشتر دستگاههای الکترونیکی با خروجی صدا، مانند کامپیوترها، تبلت ها، موبایل ها، لپتاپ و ... وجود دارد. | Audio jack
| 1 |
بلوتوث یک پروتکل وایرلس برای جا به جایی داده در مسافتهای کوتاه استفاده میشود و یک شبکه محلی شخصی میسازد. دو پارامتر مهم برای دستگاههای بلوتوث وجود دارد، کلاس و پروفایلهای پشتیبانی شده .
کلاس میزان فاصله برای ارتباط بلوتوثی را تعریف میکند. بیشتر دستگاههای موبایل کلاس 2 هستند که تا 10 متر را پشتیبانی میکند. کلاس 1 برای دستگاههایی میباشد که تا 100 فوت را پوشش میدهد . پروفایل یک نوع ارتباط بلوتوثی است. رایج ترین آنها هدست و هندزفری میباشد که برای دستگاه امکان اتصال وایرلسی به یک هدست یا هندزفری را فراهم میکند. | Bluetooth
| 2 |
لنزی که به کاربر اجازه ثبت عکس و ویدیو را می دهد و واحد آن مگاپیکسل می باشد، البته مگاپیکسل بیش تر به معنای کیفیت بیش تر نیست. دوربین ها ممکن است به همراه تکنولوژی های دیگری نیز عرضه شوند همانند لرزشگیر | Camera
| 3 |
CPU واحد پردازش مرکزی که وظیفه محاسبات را بر عهده دارد. | CPU : Central Processing Unit
| 4 |
استاندارد DLNA برای به اشتراک گذاشتن موسیقی، عکس و ویدئو در یک شبکه خانگی استفاده میشود | DLNA : Digital Living Network Alliance
| 5 |
برابر با 1024 مگابایت می باشد هر مگابایت برابر 1024 بایت می باشد و هر بایت معادل 8 بیت | GB : Gigabyte
| 6 |
واحد پردازشگر گرافیکی - این واحد گاهی اوقات واحد پردازش بصری یا VPU نیز نامیده میشود. ویژگیهای واحدهای پردازش گرافیکی جدید برای پردازش و ارائه دادن کارهای دیداری (گرافیکی)، آنها را بسیار کارآمدتر از واحدهای پردازش مرکزی یا CPU در پردازش الگوریتمهای پیچیده کرده است. | GPU : Graphics Processing Unit
| 7 |
هات اسپات مسیر هدایت و دسترسی به وای فای است. افراد عادی میتوانند از طریق لپتاپ، تلفن وای فای یا سایر وسایل قابل حمل به اینترنت دست رسی پیدا کنند. | Hot Spot
| 8 |
سیستمعاملی شبه یونیکسی است که بخش عمدهٔ آن سازگار با استاندارد پازیکس است. از دید فنی لینوکسْ تنها نامی است برای هستهٔ سیستمعامل و نه کل آن. هستهای که نخستین بار در سال ۱۹۹۱ میلادی توسط لینوس توروالدز منتشر شد. اما به طور معمول این نام اطلاق میشود به سیستمعاملهایی که از همنهش (composition) لینوکس (به عنوان هسته سیستمعامل) با نرمافزارهای آزاد و متنباز بدست میآیند. درحالیکه بنیاد نرمافزار آزاد سیستمعامل حاصل از این همنهش را «گنو/لینوکس» مینامد اما همانطور که گفته شد به طور معمول آنرا لینوکس میخوانند. این دوگانگی در نام نهادن منجر به بحث نامگذاری گنو/لینوکس شدهاست . لینوکس از سختافزارهای مختلفی پشتیبانی میکند از جمله ساعت (Linux Watch) ، تلفنهای همراه، تبلتها، مسیریابها، و کنسولهای بازی تا رایانههای رومیزی، رایانههای بزرگ و ابررایانهها. به سیستمعامل بنا شده با هسته لینوکس، توزیع لینوکس (linux distribution ) میگویند که به طور معمول شامل ابزارهای گسترش نرمافزار، پایگاههای داده، سرویس دهندههای وب مثل آپاچی، محیطهای رومیزی مانند گنوم و کیدیئی و اکسافسیای و مجموعههای اداری مانند اُپن آفیس هستند. | Linux
| 9 |
کارت حافظه یک حافظه فلش برای ذخیره داده است که در انواع بسیار زیادی از دستگاههای دیجیتالی استفاده میشود. (مانند گوشیهای موبایل، دوربینهای دیجیتال، PDAها، پخش کنندههای موسیقی و ...) کارتهای حافظه کوچک هستند و ظرفیت زیادی میتوانند داشته باشند. گستره بزرگی از انواع کارتهای حافظه وجود دارد. MicroSD (SD مخفف Secure Digital میباشد.) و M2 (که با نام حافظه Stick Micro نیز شناخته میشود.) از کوچکترین انواع حال حاضر میباشند | microSD
| 10 |
Micro USB یک نوع اتصال USB میباشد. USB مخفف عبارت Universal Serial Bus میباشد. دستگاههایی که از طریق کابل USB به کامپیوتر وصل میشوند به راحتی میتوانند فایلها و اطلاعات خود را رد و بدل کنند. (اگر دستگاه از حالت Mass Storage پشتیبانی کند، بدون نیاز به نرم افزار خاصی ای انتقال صورت میگیرد.) | Micro USB
| 11 |
به شکل ساده رابط بین سخت افزار و نرم افزار می باشد. سیستم عامل یک نرم افزار سیستمی می باشد که از زمان شروع به کار سیستم تا پایان آن به شکل مداوم فعالیت می کند. | OS : Operating System سیستم عامل | 12 |
حافظه تصادفی یا حافظه خواندن/نوشتن (به انگلیسی: Random Access Memory / Read-Write Memory ) یا رَم (به انگلیسی: RAM ) نوعی حافظه برای ذخیرهسازی موقت اطلاعات رایانهای است. یک رم به دادههای ذخیره شده اجازه میدهد تا مستقیماً در هر مرحله تصادفی در دسترس باشند در مقابل دیگر رسانههای ذخیره داده مثل هارد دیسک ها، سی دی ها، دی وی دیها و نوارهای مغناطیسی و نیز انواع حافظههای ابتدایی مثل حافظه درام اطلاعات را به خاطر محدودیت طراحی مکانیکی به طور متوالی در مراحل ازپیش تعیین شده میخواند و ثبت میکند بنابراین زمان دسترسی به دادهها به مکان ان بستگی دارد. | RAM : Random-Access Memory
| 13 |
رزولوشن به توانایی نمایش یا تشخیص تعداد زیادی پیکسل در واحد مساحت اطلاق می گردد. | Resolution
| 14 |
پروتکل کنترل انتقالات و پروتکل اینترنت در حقیقت دو پروتکل متعامل هستند که بخش لازم یک سری پروتکل اینترنتی میباشند. TCP داده را به پاکت تقسیم میکند و IP آنها را مسیر دهی میکند. | TCP/IP
| 15 |
VGA یک رزولوشن استاندارد برای عکسها، ویدئوها و صفحات نمایش است. VGA به معنی داشتن یک رزولوشن 640x480 پیکسل است. | VGA : Video Graphics Array
| 16 |
وای-فای یک تکنولوژی WLAN میباشد. از طریق وای-فای میتوان به یک شبکه محلی با سرعت بالا برای انتقال داده دست رسی پیدا کرد. انواع قدیمیتر وای-فای مانند 802.11g قابلیت ارائه سرعت تا 54Mbps را دارند. استاندارد اخیر که با نام 802.11n شناخته میشود، سرعت انتقال داده را تا 150Mbps افزایش داده است. | Wi-Fi
| 17 |
wlan مخفف wireless lan هست یعنی شبکهی محلی بیسیم. wlan یعنی یک شبکهی بیسیم که در محدودهی خاصی از نظر فاصله ارتباط بدون سیم رو پشتیبانی میکنه. یکی از استانداردهایی که در شبکههای wlan استفاده میشه wi-fi هست. | WLAN
| 18 |
شرکت تجهیزات رایانهای آمریکایی است، که در زمینه تولید سختافزارهای رایانه و تلفن همراه، با تمرکز بر مادربورد، کارت شبکه، چیپست، بلوتوث و حافظههای فلش، همچنین انواع ریزپردازندهها، نیمرساناها، مدارهای مجتمع، واحدهای پردازش گرافیکی و سامانههای نهفته فعالیت مینماید . شرکت اینتل در سال ۱۹۶۸ توسط رابرت نویس و گوردون مور راهاندازی شد. این شرکت مبدع فناوری ریزپردازندههای اکس۸۶ میباشد. اینتل در دهه ۱۹۷۰ میلادی، یکی از قویترین تراشهها یعنی ۸۰۸۶ را به بازار فروش قطعات کامپیوتری، عرضه کرد، که شرکت آیبیام از این پردازنده برای محصول کامپیوتر شخصی خود استفاده نمود. | Intel | 19 |
وضوح استاندارد گفته میشود و عمدتاً شامل وضوح ۷۲۰×۱۲۸۰ پیکسل می شود. | HD | 20 |
اصطلاح Full HD در مورد نمایشگرهایی با رزولوشن 1080p استفاده میشود. که معادل 1920 در 1080 می شود. | Full HD | 21 |
این استاندارد 4 برابر رزولوشن Full HD است و برابر با 4096 × 3072 پیکسل می باشد. | 4K | 22 |
کلمه USB مخفف عبارت Universal Serial Bus به معنای "درگاه همه گذر" میباشد . درگاه USB یک درگاه استاندارد برای اتصال به عنوان ورودی و خروجی دستگاههایی مانند موبایلها، فلش مموریها و... است. | USB | 23 |
قسمتی از لپ تاپ یا کامپیوترکه وظیفه خواندن اطلاعات روی کارتهای را برعهده دارد. | کارت خوان | 24 |
یک رابط صوتی/تصویری متراکم برای انتقال دادههای دیجیتال فشردهنشدهاست. این رابط اوّلین و تنها پورت مستقل بین چند شرکت است که در سال ۲۰۰۳ توسط شرکتهای سونی، پاناسونیک، فیلیپس، هیتاچی، سیلیکون ایمیج، توشیبا و تامسون و با مشارکت مالی و تکنولوژی این شرکتها ایجاد شد | HDMI | 25 |
درایو نوری که نام دیگر آن دیسک گردان (به انگلیسی Optical Disk Drive ) دستگاهی است که از آن برای خواندن و نوشتن یا پاک کردن اطلاعات از دیسکهای نوری استفاده میشود. | درایو نوری | 26 |
با فشردن انگشتان دست بر روی نقطه مورد نظر ،امکان حرکت Cursor فراهم می گردد | TrackPoint | 27 |
با حرکت دست بر روی Pad امکان حرکت Cursor فراهم می گردد | TouchPad | 28 |
مخفف solid-state drive می باشد، که گاهی به نام دیسک حالت جامد و یا دیسک الکترونیکی نیز شناخته میشود. حافظهٔ مبتنی بر حافظه فلش است که در مقایسه با هارد دیسکهای قبلی برق کمتری مصرف میکند و از مقاومت بیشتری نیز برخوردار است. اجزاء داخلی SSD در حال چرخش نیستند و یک حافظه فلش است که فوقالعاده محکم و بادوام است. در نتیجه در اثر سقوط از ارتفاع کاملاً مقاوم بوده و نسبت به HDD معمولی دوام بیشتری دارد. این نوع از حافظه دارای سرعت بالایی می باشد. | SSD | 29 |
دیسک سخت وسیلهای است با یک یا چند صفحه که سطح آنها با موادی پوشش داده شده که بتوان دادهها را به طور مغناطیسی بر روی آنها ضبط نمود. این وسیله علاوه بر صفحههای مذکور حاوی هدهای خواندن/نوشتن، سازوکار تعیین محل هد، و موتوری است که در محفظهای جای داده میشود تا از آلودگیهای خارجی در امان باشد. این محیط محافظت شده به هدها امکان میدهد تا به اندازهٔ ۱۰ تا ۲۵ میلیونیم اینچ از سطح صفحهای که عموماً ۳۶۰۰ تا ۷۲۰۰ دور در دقیقه میزند فاصله داشته باشد بنابراین حجم دادههای قابل ذخیرهسازی و سرعت دستیابی به آنها نسبت به فلاپیدیسکها بسیار بیشتر است. در دیسکهای سخت جدید که به آنها دور بالا نیز گفته میشود، سرعت چرخش دیسک به ۱۵۰۰۰ دور در دقیقه (RPM ) میرسد. | HDD | 30 |
کودا مخفف عبارت انگلیسی Compute Unified Device Architecture است یک سکوی پردازش موازی و مدل برنامهنویسی است که توسط شرکت انویدیا بهوجود آمده است و در واحدهای پردازش گرافیکی این شرکت پشتیبانی میشود.کودا به توسعه دهنده گان نرمافزار اجازه میدهد تا از یک GPU که ویژگی CUDA-enabled دارد برای هدف پردازش استفاده کنند، رویکردی که GPGPU شناخته میشود. کودا به توسعهدهنده گان امکان دسترسی مستقیم به حافظه و مجموعه دستورالعمل در واحد پردازش گرافیکی را میدهد. | CUDA | 31 |
آداپتور جریان متناوب (به انگلیسی: AC Adapter) یک نوع مبدل الکتریکی میباشد، این وسیله جریان متناوب برق با ولتاژ بالا را به جریان مستقیم با ولتاژ پایین تبدیل میکند. | AC adapter | 32 |
سیم اصلی یک کابل برق است که به طور موقت یک وسیله را از طریق سوکت دیوار یا پریز برق به برق جریان اصلی متصل می کند. | Power cord | 33 |
کلید های w,a,s و d بر روی کیبورد که به جای کلیدهای جهت نما استفاده میشوند. | WASD keys | 34 |
عملی است که منجر به سرعت بخشیدن به اجزاء سخت افزاری کامپیوتر می شود.عمل اورکلاک را عمدتا برای پردازنده اصلی (CPU) و پردازنده گرافیکی (GPU) انجام می دهند.در واقع ما با اورکلاک کردن یک جزء سخت افزاری عملکرد و کارکرد آن را بهبود می بخشیم. با بالابردن کلاک اجزای سخت افزاری تعداد انجام عملیات در هر ثانیه افزایش می یابد و به طبع عملکرد سیستم ما بالا می رود و سرعت انجام عملیات افزایش می یابد.اما لازم به ذکر است که با انجام عمل اورکلاک گرمای اضافی و بیشتری تولید می گردد و حتی ممکن است کار به جایی برسد که برای خنک سازی قطعه داغ شده به تجهیزات خنک کننده نیاز داشته باشیم | (اور کلاک) Overclock | 35 |
دیسک گردان نوری یا درایو نوری (به انگلیسی: Optical disk drive)، دستگاهی است که از آن برای خواندن و نوشتن یا پاک کردن اطلاعات از دیسکهای نوری استفاده میشود. | optical drive(درایو نوری) | 36 |
امروزه برای ذخیره سازی داده ها می توان از فضاهای ابری استفاده کرد که دسترسی به داده ها را در هر زمان و مکان امکان پذیرمی نماید. برای متصل شدن به فضاهای ابری می توان از نرم افزارهای مختلفی برای انواع سیستم عامل ها استفاده کرد که این نرم افزارها شامل Windows,Android,Ios نیز می باشد. | Cloud | 37 |
بنچمارک انتوتو یکی از معروفترینهای دنیای اندروید است. علت معروف بودن انتوتو نگاه کلی آن به تمام بخشهای سختافزار است. پردازندهی اصلی، پردازندهی گرافیکی، واسط کاربری یا در واقع پوستهای که تولیدکنندگان روی اندروید خام گوگلی کشیدهاند، حافظهی رم و حتی فضای ذخیرهسازی از مباحثی است که AnTuTu زیر ذرهبین جامع خویش قرار میدهد. به همین علت است که وقتی میخواهیم یک گوشی خوب از نظر سختافزار معرفی کنیم، توجه به امتیاز کلی انتوتو بسیار مفید واقع میشود. | Antutu | 38 |
گیکبنچ بنچمارکی است که پس از انجام آزمایشات متعدد و اعمال بارهای پردازشی متنوع، عملکرد کلی پردازنده را تخمین میزند. | Geekbench | 39 |
سایهزَن، در حوزهٔ گرافیک رایانهای به مجموعهای از دستورهای نرمافزاری گفته میشود که بخشی از عملیات رندر است و عمدتاً وظیفه انجام محاسبات مربوط به رنگ را دارد. | Shader | 40 |
واقعیت افزوده یک نمای فیزیکی زنده، مستقیم یا غیرمستقیم (و معمولاً در تعامل با کاربر) است، که عناصری را پیرامون دنیای واقعی افراد اضافه میکند. این عناصر بر اساس تولیدات کامپیوتری که از طریق دریافت و پردازش اطلاعات کاربر توسط سنسورهای ورودی مانند صدا، ویدئو، تصاویر گرافیکی یا دادههای GPS میباشد ایجاد میشود. واقعیت رایانهای مفهوم کلی واقعیت افزوده است. در واقعیت افزوده معمولاً چیزی کم نمیشود بلکه فقط اضافه میشود. همچنین واقعیت افزوده تا حدودی شبیه به واقعیت مجازی است که توسط یک شبیه ساز، دنیای واقعی را کاملا شبیه سازی میکند. در واقع وجه تمایز بین واقعیت مجازی و واقعیت افزوده این است که در واقعیت مجازی کلیهٔ عناصر درک شده توسط کاربر، ساخته شده توسط کامپیوتر هستند. اما در واقعیت افزوده بخشی از اطلاعاتی را که کاربر درک میکند، در دنیای واقعی وجود دارند و بخشی توسط کامپیوتر ساخته شدهاند. | Augmented Reality | 41 |
تست استرس یا تست فشار، برای تعیین كارایی سیستم در حالتی كه بار سیستم در حالت بیشینه باشد، موردستفاده قرار می گیرد. در واقع برنامه در مقابل بار سنگینی مانند مقادیر عددی پیچیده ، مقادیر زیاد ورودی و مقادیر زیاد پرس و جو امتحان میشود. تا با مواجه ساختن برنامه با موقعیت های غیر معمول و تزریق بار سنگین، میزان تحمل برنامه بررسی و تست شود.ولی تست بار برای تعیین كارایی سیستم در حالتی كه بار سیستم به صورت طبیعی باشد، مورد استفاده قرار می گیرد. | Stress test | 42 |
(به انگلیسی: solid-state drive) که گاهی به نام دیسک حالت جامد و یا دیسک الکترونیکی نیز شناخته میشود (گرچه دارای هیچگونه «دیسک» و یا «موتور چرخان» نیست) یک ابزار حافظه است که از تراشه برای ذخیرهسازی دائم دادهها استفاده میکند. SSD در کمترین زمان توانست جایگزین مناسبی برای هاردهای Hard Disk Drive) HDD)شود. در واقع SSD حافظهٔ مبتنی بر حافظه فلش است که در مقایسه با هارد دیسکهای قبلی برق کمتری مصرف میکند و از مقاومت بیشتری نیز برخوردار است. | درایو حالت جامد یا SSD | 43 |
یک روش برهمکنش است که در صفحه نمایش کامپیوتر یا کامپیوترهای جیبی استفاده میشود. یعنی به جای استفاده از ماوس یا قلم نوک سوزنی، چند لمسی به مصرف کننده این امکان را میدهد تا همزمان با لمس دو یا چند محل بوسیله انگشت از صفحه نمایش استفاده کند. | multi-touch input | 44 |
به مفهوم یک اثر مصنوعی ناخواسته در تصویر است که باعث کاهش کیفیت تصویر میشود. منظور از الایزینگ، دندانهدارشدن یا پلکانیشدن لبههای تصویر در عکسهای دیجیتالی است. | Aliasing | 45 |
عملی است که منجر به سرعت بخشیدن به اجزاء سخت افزاری کامپیوتر می شود.عمل اورکلاک را عمدتا برای پردازنده اصلی (CPU) و پردازنده گرافیکی (GPU) انجام می دهند.در واقع ما با اورکلاک کردن یک جزء سخت افزاری عملکرد و کارکرد آن را بهبود می بخشیم. با بالابردن کلاک اجزای سخت افزاری تعداد انجام عملیات در هر ثانیه افزایش می یابد و به طبع عملکرد سیستم ما بالا می رود و سرعت انجام عملیات افزایش می یابد.اما لازم به ذکر است که با انجام عمل اورکلاک گرمای اضافی و بیشتری تولید می گردد و حتی ممکن است کار به جایی برسد که برای خنک سازی قطعه داغ شده به تجهیزات خنک کننده نیاز داشته باشیم ! | اورکلاک (Overclock): | 46 |
دیسک گردان نوری یا درایو نوری (به انگلیسی: Optical disk drive)، دستگاهی است که از آن برای خواندن و نوشتن یا پاک کردن اطلاعات از دیسکهای نوری استفاده میشود. | optical drive | 47 |
نرم افزار لانچر اندروید برنامه ای امن و سریع و همان رابط گرافیکی کار با موبایل است و با لانچر میتوان شکل رابط کاربری را تغییر داد. از قابلیت های لانچرها میتوان فولدر بندی کردن برنامه ها، گذاشتن افکت موقع گشت و گذار بین منو ها یا home screen ، تغییر اندازه ایکون های برنامه ها نام برد. نمیتوان گفت کدام لانچر بهتر است زیرا هرکدام ویژگی ها و زیبایی های خاص خود را دارند و این بستگی به سلیقه شخصی افراد است که از کدام لانچر لذت بیشتری می برند. | Launcher | 48 |
درجه حفاظت یاIP code اصطلاحی در استاندارد آیئیسی ۶۰۵۲۹ است که بر اساس آن محفظههای تجهیزات الکتریکی با کدهای استانداردی با دو حرف IP در کنار دو رقم، از نظر نفوذ در برابر عوامل خارجی تقسیم بندی میشوند. رقم اول که بین ۰ تا ۶ است سطح حفاظت در برابر جسم سخت خارجی و نیز حفاظت افراد را مشخص میکند. رقم دوم بین ۰ تا ۸ است و میزان حفاظت را در برابر نفوذ آب (و نه هیچ مایع دیگر) مشخص میکند. هر چه این رقمها بیشتر باشند میزان حفاظت بیشتر است. | IP-rating certification | 49 |
بخاطر قرار گیری تاچ پد در پایین صفحه کلید ، هنگام تایپ نیاز است که برای جابجایی نشانگر موس دستها را از کیبورد برداشته و با لمس تاچ پد نشانگر را جابجا کنیم . با بودن این دکمه کوچک و دو کلید بالای تاچ پد نیازی به برداشتن دست از کیبورد برای جابجایی نشانگر موس نیست . عملکرد این 3 کلید بسیار دقیق و بهینه است چراکه به علت وجود این 3 کلید ، دیگر نیاز به استفاده از ماوس خارجی نخواهد بود و از کار کردن با این 3 کلید بسیار لذت خواهید برد. | TrackPoint | 50 |
یک تکنولوژی رابط است که یک اتصال سیم از نمایش پورت های ویدئو، USB 3.0 و شارژ، بین یک نوت بوک یا تبلت و یک ایستگاه اتصال برای یک کابل واحد را فراهم می کند. علاوه بر این، DockPort تنها تکنولوژی اتصال "یک سیم" است که انتقال محتوای ویدئو را بدون کم و کاستی انجام میدهد. همچنین، DockPort باعث می شود این پورت ها به صورت همزمان اجرا شوند. | Dock port | 51 |
فناوری IPS تکنولوژی خاصی می باشد که مربوط به صفحه نمایش های LCD است که در سال ۱۹۹۰ معرفی شد که در واقع این فناوری برای حل مشکل LCD با پنل TN که سال ۱۹۸۰ معرفی شده بودند ساخته شد. همانطور که میدانید پنل های TN نسبت به IPS یا In Plane Switching زمان پاسخگویی بالا ، کیفیت رنگ پایین و زاویه دید ضعیفی را دارد که به دلیل قیمت کمتر هنوز در بازار محصولات کامپیوتری محبوب است. در تکنولوژی IPS جهت لایه های کریستال مایع بین دو لایه ی شیشه ای است ، در TN الکترود ها در شیشه بالا و پایین قرار گرفته اند ولی در In Plane Switching الکترود ها روی شیشه پایینی قرار گرفته و نیازی به انحراف و چرخش لایه های کریستال مایع ندارند. | IPS | 52 |
پنل های LCD از نوع TN که امروزه در اکثر مانیتورهای بازار استفاده می شود در واقع نوع ارزان پنل های LCD هستند که زاویه دید (مخصوصا زاویه دید عمودی) کمی دارند و زمانی که زاویه دید نسبت به مانیتور زیاد شود رنگ ها بهم ریخته شده و تصویر به خوبی نمایش داده نمی شود. در پنل های TN برای نمایش هر کدام از سه رنگ RGB از 6 بیت یعنی در مجموع برای هر سه رنگ 18 بیت استفاده می شود با 18 بیت امکان نمایش 16.7 میلیون رنگ که نیاز به 24 بیت دارد وجود ندارد. | TN | 53 |
LCD TFT مخفف واژه Thin Film Transistor _ Liquid Display است. TFT که به معنی ترانزیستور باریک فیلمی است در نمایشگرهای تلفنهای همراه کاربرد دارد. این نوع از صفحه نمایش را می توان به عنوان پراستفاده ترین صفحه نمایش در دستگاه های دیجیتالی به حساب آورد. این نوع صفحه نمایش ها که اغلب بدون کلمهTFT و تنها با اسم LCD یاد می شوند، متداول ترین انتخاب تولیدکنندگان دستگاه های دیجیتالی هستند | TFT | 54 |
مخفف Original Equipment Manufacture و به معنی استفاده از محصول تولیدی یک کمپانی با برند کمپانی دیگر میباشد. | OEM | 55 |
کارتهای گرافیک مجتمع integrated graphic) ) که در منابع مختلف با نامهایی همچون کارت گرافیک داخلی و کارت گرافیک یکپارچه نیز معرفی میشوند، کارتهای گرافیکی هستند که پردازندههای آنها رم اختصاصی را به همراه نداشته و از حافظهی سیستمی یا رم پردازشی cpu استفاده میکنند؛ بنابراین در این شرایط اگر لپتاپ شما رمی 4 گیگابایتی را به همراه داشته باشد، کارت گرافیک شما میزان فضایی مشخص از این رم را به منظور پردازش اطلاعات خویش استفاده میکند. حجم فضایی که کارت گرافیک شما اشغال خواهد کرد کاملا متغیر بوده و وابسته به اقدامات شماست. به عنوان مثال اگر یک بازی ویدئویی پر گرافیک را اجرا کنید و یا چندین برنامهی گرافیکی نظیر فتوشاپ و ... به طور همزمان در لپتاپ خود اجرا نمایید، مطمئنا فضای بیشتری از رم دستگاه شما توسط پردازندهی گرافیکی اشغال خواهد شد. | integrated graphic | 56 |
برخلاف کارت گرافیکهای مجتمع، "پردازندههای گرافیکی اختصاصی " از رم مجزا و منحصربه فرد خویش بهرهمند خواهند بود و به منظور پردازش اطلاعات گرافیکی از حافظهی رم سیستمی مربوط به cpu دستگاه استفاده نمیکنند. به عنوان مثال ممکن است لپتاپ شما به پردازندهی core i5 و رمی 4 گیگابایتی تجهیز شده باشد و کارت گرافیک geforce gtx 680m با رم 2 گیگابایتی نیز برای آن در نظر گرفته شده باشد، در این شرایط کارت گرافیک شما از نوع "اختصاصی یا dedicated" بوده و به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات گرافیکی در شرایط گوناگون از رم 2 گیگابایتی منحصربهفرد خویش استفاده خواهد کرد و هیچ دخالتی در عملکرد رم 4 گیگابایتی اصلی لپتاپ شما ایجاد نخواهد کرد. | Dedicated Graphic | 57 |
Pulse Width Modulation (مدولاسیون عرض پالس یا مدولاسیون مدت زمان پالس) نام تکنیکی در الکترونیک است که استفاده گسترده ای در صنایع الکترونیک و مخابرات دارد. از این روش برای کارهایی مانند کدینگ پیام های مخابراتی ، کنترل توان دستگاه های الکتریکی ، شارژ باتری و … استفاده می شود. در میکروکنترلر ها نیز PWM برای مصارف مختلفی مانند کنترل نور LED ها ( Fade کردن نور LED ) ، کنترل سرعت موتور های DC , انتقال پیام ، مبدل های ولتاژ و …. استفاده می شود. | PWM | 58 |
یک استاندارد از ۸۰۲٫۱۱ مربوط به شبکهبندی بیسیم رایانه میباشد که در حال حاضر در حال توسعه است که مقدار گذردهی بسیار بالا در شبکه های محلی بیسیم در باند فرکانسی ۵ گیگاهرتز را فراهم میآورد.تفاوت این پروتکل با نسل قبلیش IEEE 802.11n)) عبارت است از 1-پهنای باند حداقل دو برابر شده به صورتیکه در نوع n پهنای باند چهل مگاهرتز بود و در ac حداقل 80 مگاهرتز2-پشتیبانی از هشت spatial stream که دو برابر نوع n بوده که در نتیجه ارتقای عملکرد سرویس MIMOرا به همراه خواهد داشت.3-امکان استفاده همزمان تا چهار لینک در جهت DOWN برای سرویس گیرنده ها4-امکان استفاده چند سرویس گیرنده از یک آنتن یا بیشتر جهت ارسال و دریافت دیتاهای مستقل به صورت همزمان5-استفاده از مدولاسیون SDMA ودر نتیجه امکان استفاده از سرویس MIMO بدون تغییر فرکانس6-استفاده از مدولاسیون 256-QAMکه در مقایسه با نوع n باعث افزایش سرعت میشود. | IEEE 802.11ac | 59 |
سنسوری بر روی CPU که دمای پردازنده را کاهش میدهد. | Tj.Max | 60 |
دستگاه، مدار، مبدل، نرم افزار، الگوریتم یا شخصی است که پیام یا اطلاعات کدگذاری شده توسط کدگذار را به حالت اولش باز میگرداند به طوری که اطلاعات اصلی را میتوان بازیابی کرد. منظور از دقت رنگ که به صورت delta-E یا DeltaE یا به اختصار dE بیان میشود، اختلاف آنچه نمایشگر نشان میدهد با رنگ یا رنگهای ایدهآل است. در ادامه پس از بررسی تعاریف مشخصههای یک نمایشگر خوب را بررسی میکنیم. | Decoder | 61 |
مدولاسیون پهنای پالس به معنای تغییر دادن ضریب وظیفه یک سیگنال به منظور ارسال اطلاعات در یک کانال مخابراتی و یا تنظیم مقدار توان ارسالی به بار است، استفاده از یک روش کنترل میزان توان به بار بدون نیاز به دفع هر گونه توان در راه انداز بارdriver)) است. در واقع PWM تکنیکی است که به کمک آن میتوانیم مقدار ولتاژ پایههای خروجی کنترلر (مثلاً درایو موتور ای سی) و فرکانس آن را کنترل کنیم. | PWM (pulse-width modulation) | 62 |
سیستم-روی-یک-چیپ یا SoC در واقع یک مدار مجتمع یا IC است که قطعات یک کامپیوتر کامل یا یک سیستم الکتریکی را در یک تراشه جای داده است. SoC ممکن است شامل واحد پردازش مرکزی CPU))، واحد پردازش گرافیکی GPU))، حافظه، کنترلرهای ورودی و خروجی مانند USB، مدار کنترل کننده توان، شبکههای بیسیم مانند Wi-Fi، بلوتوث و 4G باشد. | SoC | 63 |
مخفف کلمات Thermal Design Power است که در قطعات الکترونیکی نشان دهنده توان مصرفی است. TDP در صنعت کامپیوتر، در پردازنده ها بیش از سایر قطعات مورد توجه قرار می گیرد. واحد سنجش TDP، وات در ساعت است. میزان TDP درج شده روی محصولات الکترونیکی، نشان دهنده میانگین میزان مصرف است و در حداقل و حداکثر بار پردازشی متفاوت است. هر خانواده از پردازنده ها، میزان مصرف یکسانی دارند و به عنوان مثال پردازنده های شش هسته ای Phenom II با هسته Thuban، دارای میزان مصرف 125 وات در ساعت است. حداکثر میزان مصرف در پردازنده های اینتل نیز 135 وات است. | TDP | 64 |
پردازندهی گرافیکی مجتمع یا Integrated Graphic Processor که ممکن است به نام پردازندهی گرافیکی یکپارچه، گرافیک مجتمع یا هر اصطلاح مشابه دیگری در بازار شناخته شود، بخشی از ساختار پردازندهی اصلی است که با توجه به پیشرفت پردازندهها، جوابگوی نیاز بیشتر کاربران است. توان مصرفی آن هم نسبتاً پایینتر از کارت گرافیک مجزاست و از همه مهمتر، هزینهی تمام شده است که پایین میآید و خرید چنین پردازندههای همهکاره را اقتصادیتر میکند. | iGPU | 65 |
در اثر مشکل Screen Tearing کاربر ممکن است بر روی نمایشگر خود به صورت همزمان ترکیبی از دو فریم پردازش شده توسط کارت گرافیکی را مشاهده نماید، یا اینکه نیمی از دو فریم به صورت همزمان نمایش داده شوند، این موارد مواقعی رخ می دهند که خروجی کارت گرافیک سرعتش بالاتر یا ناهماهنگ با نرخ دوباره سازی (Refresh Rate) مانیتور باشد. | Screen tearing | 66 |
سیستم های كامپیوتریBAREBONE به سیستم هایی گفته می شود كه به صورت نیمه آماده از سوی شركت ها یا كمپانی های معتبر و صاحب نام عرضه می شوند. سیستم های BAREBONE به صورت یک بسته كلی عرضه می شوند كه قطعات اصلی (نظیر كیس، پاور، مادربرد و در بعضی موارد پردازنده) برروی آن نصب شده تا كاربران بنا بر نیاز و شرایط مالی خود، اقدام به انتخاب و نصب قطعاتی همچون هارد دیسک (HDD)، حافظه اصلی (RAM)، درایو نوری (ODD) و گاها پردازنده (CPU) و كارت گرافیک (VGA) را برروی آن نمایند. این سیستم های كامپیوتری نیمه آماده، با مشخصات اولیه استاندارد عرضه می شوند تا توانایی پاسخگویی به نیازها و خواسته های طیف گسترده ای از كاربران و خصوصا نهادها و ارگانهای عمومی نظیر بانک ها و ادرات دولتی را داشته باشد. | Barebone system | 67 |
طیف سنجی (بیناب نمایی) اشعه ماوراء بنفش قابل روئیت یا اسپکتروفتومتر اشعه ماوراء بنفش قابل روئیت به طیف سنجی جذب یا اسپکتروسکوپی بازتابش در محدوده طیف اشعه ماوراء بنفش قابل روئیت اشاره دارد. این بدان معنی است که نور در ناحیه مرئی و مجاور ( نزدیک اشعه ماوراء بنفش و نزدیک مادون قرمز(NIR) استفاده می شود. جذب یا بازتابش در محدوده قابل روئیت مستقیما بر رنک درک شده مواد شیمیایی درگیر مؤثر است. در این محدوده از طیف الکترومغناطیسی، مولکول های تحت انتقال الکترونیکی است. این روش مکمل طیف سنجی فلورسانس است، در مقدار فلورسانس با انتقال از حالت برانگیخته به حالت پایه در حالی که جذب با انتقال از حالت پایه به حالت بر انگیخته اندازه گیری می شود می باشد. | Spectrophotometer | 68 |
حافظهاي که به افزايش سرعت انتقال اطلاعات ميان پردازنده و حافظه کمک مي کند. سرعت کش بسيار بالا بوده و همين مساله زمان تاخير براي دستيابي به اطلاعات را کاهش مي دهد. کش يا حافظه نهان در حال حاضر در دو يا سه سطح ارائه ميشوند که سريعترين و بهترين حالت آن سطح سوم حافظه نهان است که به صورت L3 Cache شناخته ميشود. به عنوان مثال پردازنده Core i5-6600K اينتل داراي 4 مگابايت حافظه نهان سطح سوم است ولي پردازنده AMD A10-7850K از چهار مگابايت حافظه سطح دوم يا L2 Cache بهره ميبرد. وجود حافظه نهان سطح سوم و همچنين بالاتر بودن ميزان حافظه آن نشاندهنده سرعت بيشتر پردازنده در انتقال اطلاعات است. | Cache | 69 |
استفاده از چندین دستگاه نمایشگر فیزیکی نظیر مانیتور، تلویزیون و پروژکتور تا سطح دسترسی برنامه های کامپیوتری در یک سیستم کامپیوتری در حال اجرا را افزایش دهد. | multi-monitor | 70 |
حافظه L2 cache بسيار بزرگتر و يكپارچه تر از L1 است اين حافظه اطلاعات بيشتري را مي تواند از رم دريافت كند. در پردازشگرهای نسل قديم اين حافظه جداي از چيپ اصلي يا روي مادربرد و يا روي برد مخصوص پردازشگر (در پردازشگرهاي قديمي نسل پنتيوم 2) قرار داشت. در اصطلاح به اين برد ها برد خواهر هم گفته مي شد. | L2 cache | 71 |
دستگاهی است که انرژی الکتریکی مورد نیاز قطعات و سختافزارهای رایانه را تامین میکند. منبع تغذیه رایانه، جریان متناوب (AC) ورودی را به جریان مستقیم (DC) خروجی برای استفاده سایر قطعات رایانه تبدیل میکند. | Power Supply Unit) PSU) | 72 |
یک واحد اجرا (همچنین به عنوان یک واحد کاربردی: functional unit نامیده می شود) بخشی از پردازش مرکزی (CPU) است که عملیات و محاسبات را به صورت دستورالعمل توسط برنامه کامپیوتری انجام می دهد. | Execution Unit | 73 |
ضريب پردازنده يا Multiplier ضرب در فرکانس پايه پردازنده سبب تعيين فرکانس نهايي ميشود، به اين صورت که به عنوان مثال در شرايط انتخاب ضريب 56 در يک پردازنده با فرکانس پايه 100، فرکانس آن به 5600 مگاهرتز يا 5.6 گيگاهرتز خواهد رسيد. در صورتي که پردازنده شما از نوع ضريب باز نباشد، امکان افزايش فرکانس به سطح بالاتر از محدوده تعريف شده وجود ندارد.پردازنده هايي که آنلاک هستند با پسوند K در انتهاي نام خود شناخته مي شود مانند Intel 6700K يا AMD Athlon X4 860K.در زير تصوير بايوس مادربوردي را نشان مي دهد که مي توان ضريب پردازنده و فرکانس پايه را تغيير داد.در صورتي که پردازنده شما لاک شده باشد فقط مي توانيد به صورت محدود از طريق Turbo Boost يا Turbo Core فرکانس را افزايش دهيد. | Multiplier | 74 |
مورد بعدي که به فرکانس پردازنده مرتبط است، به قابليت افزايش فرکانس براي اورکلاک اختصاص دارد. اين قابليت به دو صورت "Turbo Boost" يا "Unlock Multiplier" شناخته ميشود که به افزايش بيش از حد تعيين شده فرکانس هسته اشاره دارد.دقت داشته باشيد براي آورکلاگ کردن سيستم خود حتما در مورد آورکلاکينگ مطالعه کنيد تا به سيستم خود آسيبي نزنيد. | افزايش فرکانس (Over Clock) | 75 |
هايپرتردينگ اينتل يکي از ويژگيهاي پردازندههاي خاص رده اول و بيشتر در Core i7هاست که باعث ميشود هستههاي واقعي تراشه در کنار هستههاي Logical يا به اصطلاح مجازي در سيستم عاملهاي پشتيبانيکننده ظاهر شود. اين ظاهر شدن هم صرفاً صوري نيست بلکه سرعت پردازش با استفاده از هستههاي منطقي بيشتر ميشود. | Hyper-Threading | 76 |
رشته پردازشي که پارامتر مهمي پس از تعداد هسته بهشمار ميرود از نظر ساختاري براي مديريت بهتر قابليت چند منظوري و پردازش چند فرمان کاربر به صورت همزمان کاربرد دارد. در صورتي که مديريت اصلي دستورات بر عهده Core قرار دارد، اما در اين بين حضور رشتههاي پردازشي ميتواند دستورات را به بخشهاي کوچکتري تقسيم کند و به همين جهت پردازندهاي که تعداد رشته بيشتري دارد، از قدرت بالاتري در پردازش برخوردار است. | Thread | 77 |
واحد پردازش گرافیکی (به انگلیسی: Graphics Processing Unit) یا به اختصار GPU ابزاری اختصاصی برای رندر کردن گرافیکی (به طور طبیعی به نظر رسیدن تصویر) در کامپیوترهای شخصی، ایستگاههای کاری، و یا در کنسول های بازی است. این واحد گاهی اوقات واحد پردازش بصری یا VPU نیز نامیده میشود. ویژگیهای واحدهای پردازش گرافیکی جدید برای پردازش و ارائه دادن کارهای دیداری (گرافیکی)، آنها را بسیار کارآمدتر از واحدهای پردازش مرکزی یا CPU در پردازش الگوریتمهای پیچیده کرده است. | GPU | 78 |
زیر روال - مجموعه ای از دستورالعمل ها با نام یا آدرس خاصی که هنگام احضار توسط برنامه ی اصلی اجرا می شود. در بسیاری از زبانهای برنامه نویسی ، به زیر روال ، « رویه » نیز می گویند. | Subroutine | 79 |
کد ماشین یا زبان ماشین یک مجموعه از دستورالعملهاست که مستقیماً توسط واحد پردازش مرکزی یک کامپیوتر CPU)) اجرا میشوند. هر دستورالعمل یک کار خاص را انجام میدهد، به عنوان مثال: یک بارگذاری، یک پرش یا یک عملیات ریاضیاتی روی یک واحد از دادهها در یک رجیستر CPU یا حافظه. هر برنامهای که توسط CPU اجرا میشود، از مجموعهای از دستورالعملها تشکیل شده است. | Machine code | 80 |
: بازی آرکید یک دستگاه مرتبط با سرگرمی سکهای (همچنین کارتی و اسکناسی) که معمولاً در اماکن عمومی مانند رستورانها، کافهها و بخصوص محلهای برگزاری بازیهای ویدئویی کار گذاشته میشود. اکثر بازیهای آرکید شامل بازیهای ویدئویی، ماشین پینبال، جوکباکس، بازیهای الکترومکانیک و سرگرمی جرثقیل چنگکی کالا هستند. عصر طلایی بازیهای آرکید از اواخر سال ۱۹۷۰ شروع شده و تا اواسط سال ۱۹۹۰ ادامه داشت. اما این دستگاهها با روی کارآمدن کنسولهای بازی خانگی محبوبیت خود را کمکم از دست دادند. بازیهای ویدئویی آرکید معمولاً دارای مراحل کمی میباشند که با جلوتر رفتن بازی، به سرعت درجه سختی آن نیز افزایش پیدا میکند و توسط کنترلکنندههای مکانیکی انجام میشوند. بازیکننده تا زمانی که شخصیت بازی زنده است، مجاز است دستگاه را در اختیار خود داشته باشد. | Arcade game | 81 |
سامانههای نهفته یا سیستم های تعبیه شده یا سیستم های توکار در واقع رایانههایی هستند که برای کنترل یک سیستم بزرگ و مشخص طراحی شدهاند و مخصوصاً در زمانهایی که محدودیتهایی در مورد پردازش همزمان وجود دارد به کار میروند. سامانه نهفته معمولاً به عنوان قسمتی از یک سامانه بزرگ که اغلب دارای سختافزارها و قسمتهای مکانیک مختلفی است جاسازی میشود. برخلاف یک رایانه چند منظوره، مانند یک کامپیوتر شخصی که به شکلی انعطافپذیر (از نظر معماری پردازنده) طراحی شده است که قسمت بزرگی از نیازهای مصرفکنندهها را برآورده کند برای انجام کار مشخصی طراحی شدهاند. سامانههای نهفته، امروزه برای کنترل خیلی از دستگاهها به کار میروند. | Embedded system | 82 |
فریم بافر یک خروجی ویدیوییاست که یک نمایشگر ویدیویی را از حافظهٔ بافری که شامل فریم است کنترل میکند. اطلاعات حافظه بافر معمولاً شامل مقادیر رنگی هر پیکسل (نقطهٔ قابل نمایش) صفحه است. مقادیر رنگی معمولاً در قالبهای ۱ بیتی (تک رنگ سیاه و سفید)، ۴ بیت و ۸ بیت انتخاب شده از رنگها palettized))، ۱۶ بیت و ۲۴ بیت (رنگ حقیقی) هستند. یک کانال آلفا اضافی نیز گاهی برای نگهداشتن اطلاعاتی در رابطه با شفافیت پیکسل استفاده میشود. کل مقدار حافظهٔ مورد نیاز برای کنترل فریمبافر بستگی به وضوح نمایشگر resolution)) سیگنال خروجی، عمق رنگ و اندازهٔ پلت (رنگهای انتخابی) دارد. | Frame buffer | 83 |
تراشه، مدار یکپارچه، مدار مجتمع یا آیسی به مجموعهای از مدارات الکترونیکی اطلاق میگردد که با استفاده از مواد نیمهرسانا (عموماً سیلیسیم همراه با میزان کنترل شدهای ناخالصی) در ابعادی کوچک (معمولاً کمتر از یک سانتی متر مربع) ساخته میشود. | Integrated circuit | 84 |
رابط برنامهنویسی نرمافزار کاربردی یا ایپیآی یا به صورت خلاصه رابط برنامهنویسی، رابط بین یک کتابخانه یا سیستمعامل و برنامههایی است که از آن تقاضای سرویس میکنند. رابط کارکردهایی را تعریف میکند که کتابخانه یا سیستمعامل میتواند ارائه دهد و مفهومی مجرد است. این کارکردها سپس در قالب یک نرمافزار یا کتابخانه پیادهسازی میشوند. به عبارت سادهتر، رابط برنامهنویسی مجموعه توابعی است که یک برنامه میتواند از یک برنامه دیگر فرا بخواند. برای مثال مایکروسافت برای APIهای ویندوز مرجعهایی استاندارد دارد که با استفاده از آنها برنامهنویسان میتوانند از قابلیتها و سرویسهای سیستمعامل در توسعه و نوشتن برنامههای کاربردی خود استفاده کنند. | Application Programming Interface | 85 |
روش اندازه گیری یا برداشت مکانی داده ها، پدیده های طبیعی را در محیط GIS شکل می دهند. زمانی که پدیده ها به صورت نقطه ای برداشت می شوند؛ روشهای خاصی برای شکل دادن یا لایه ساختن از آنها به کار می رود که درونیابی نام دارد. درونیابی یک نوع تحلیل ریاضی و آماری است که در این جا شرح داده می شود. | Interpolation | 86 |
در کامپیوتر یک رنگ معمولا بوسیله سه پارامتر توصیف می شود. این پارامترها موقعیت هر رنگ که در داخل فضای رنگ بوجود آمده است را توصیف می کند. این پارامترها نمی توانند بطور دقیق به ما بگویند که چه رنگی هستند و هر کدام وابسته به فضای رنگی یا همان color space هستند که در آن بوجود آمده اند , و ترکیب آنها در نهایت رنگ مورد نظر را تولید می کند. مثلا RGB که مخفف کلمات Red, Green, Blue می باشد از دسته ی رنگهای سایه روشن و یک فضای رنگی نیز می باشد. | Color space | 87 |
در محاسبات، پوشش سخت افزاری که یک نوع پوشش تصویری است روشی برای رندر کردن تصویر در یک صفحه نمایش با یک حافظه اختصاصی در داخل سخت افزار ویدیو کامپیوتر را فراهم می کند. این روش با هدف بهبود نمایش یک تصویر ویدئویی سریع مانند بازی کامپیوتری، دی وی دی یا سیگنال از یک کارت TV است. اکثر کارت های ویدئویی تولید شده از سال 1998 و اکثر رسانه های پخش از این تکنیک سخت افزاری پشتیبانی می کنند. | Hardware overlay | 88 |
یک تبدیل کسینوسی گسستهDiscrete cosine transform)) دنبالهای محدود از نقاط داده را بهصورت مجموع توابع کسینوسی که در بسامدهای متفاوت نوسان میکنند، نمایش میدهد. این تبدیلها استفاده گستردهای در علم و مهندسی ایفا میکنند؛ از فشردهسازی با اتلاف دادههای صوتی مانندMP3) ) و تصاویر مانند JPEG)) (که تکههای کوچک با بسامدهای بالا قابل حذف هستند) تا روشهای طیفی برای راه حل عددی معادله دیفرانسیل با مشتقات پارهای در گسترهٔ استفادهٔ DCTها قرار میگیرد. | DCT | 89 |